2015. november 11., szerda

II. Tundrai utam 2015 Menedékek, hálóhelyeim, a Számik birodalmában



Menedékek, hálóhelyeim, a Számik birodalmában




Szabad a vadkemping Finnországban? Fogalmam sincs, de ez engem a legkevésbé sem zavar, mert én nem kempingezek, egyszerüen csak megalszom. Kedden reggel korán keltem a Werfeni várban,és így még nyitva találtam az Ivaloi M Marketet. Alig 3000 km – nyi távolságrol. Vettem egy LMF szikravetőt, némi ennivalót és miután már jóidelye sötét volt éjszakai szállás után néztem. Hogy megnyugtassam magam, meg a kiváncsiság is hajtott, amit azért sejtettem, megkérdeztem a Hotelben egy szoba árát. Vaskos volt. Száz euro körül. Elindultam a folyó part felé, a lámpák fénykörén kívülre. Már az ősz végén járunk, alig van levél a fákon. Kevés takarást nyújtanak. Sekély mélyedésre leltem. A biztonság kedvéért kifeszítettem a ponyvámat és jót aludtam alatta.







A frissen vásárolt gumi papucsot kissé megfaragtam, hogy kevesebb helyet foglaljon a hátizsákban.



Nord cap felé vettem utam, a következő éjszakát már Norvégiában, Karasjokiban a Scandik Hotel melletti erdőben töltöttem.



Két nap múlva, már késő este sötétben, esőben értem vissza a busszal a hotelhez. Konnyen megtaláltam  a korábbi ösvényt, és odataláltam a korábbi fekhelyemhez. Ugyanazokhoz a fákhoz kötöttem mellmagasságban a tartó zsinort. Az eső miatt leeresztettem az elejét.




Reggel felnyitottam az elejét.
 



Módszertani csomagolás.







Bokáig süpedek a talajt fedő dús növényzetben. 




Alvás az húsfüstölőben.



Kotának nevezik az Észak Amerikai Indiánok tipijéhez hasonló, fából készített kunyhójukat.



A Kevo nemzeti park déli végénél egy terjedelmes tó partján.



Rönk ház áll. Menedékház.



Ezeknek a házaknak nincs kilincsük, nem lehet bezárni őket. Azért vannak, hogy az erre járó vándor éjszakára megpihenhessen itt. Ez is mint általában ezek a menedékek  négy személynek nyújtanak éjszakai szállás lehetőséget. Itt emeletes, másutt egyszintű priccsek vannak.
Jó sok kampó felakasztani a száradó ruhákat.



Mindig víz mellett állnak. Valójában errefelé a vizet elkerülni




a nehezebb feladat, mint megtalálni.

Pár napja Norvégiában egy kikötőben horgásztam,eredményesen, míg vártam a buszra. 




Itt  is felszereltem a készséget.


A rénszarvasok nyomában sétáltam a parti ösvényen, majd a ritkás erdőben letáboroztam.

A hely kiválasztása:
Vízhez közel, sűrűn álló fák legyenek. Alkalmas fekhelyet keresek. Lefekszem a földre és addig fészkelődök, míg a derekamnak, hátamnak kényelmes helyet nem találok. Ide teszem le a feltekert ponyvát, szétnyitom, széthajtom. Felette nagyjából mellmagasságban kifeszítem a tartó kötelet. Ezzel a kötéllel megkímélem a ponyvát. Ráhúzva, eligazítom, és elkezdem kikötni a sarkokat. Tiszta időben az elejét magasra emelem, de ha esni kezdene könnyen lezárhatom.







A folyó Party



A kietlen táj, szép, de napok múltával, az állandó magány kis szorongással tölt el.







Egy kanyon keresztezi utamat, partján menedékház áll.





Este. Gyertya öntés a helyben fellelt viaszmaradványokból.



Na nézzük miből élünk. Vacsora készítés.



Bemutatkozott a Tundra. De ez még csak beköszönés volt. Hóvihar. Süvöltő szél.




János barátom sms ben naponta ( ha volt térerő) informált a várható időjárásról. Ezt a hóvihart is előre jelezte szerencsére, mivel errefelé a madáron kívül még a térerő sem jár. Igy a kunyhóban a duruzsoló kályha mellett kényelmesen telt el az a pár nap.






A felhők elvonulnak, ragyogó reggel köszönt a téli tájra.




A térképeken is jelölt, különböző menedékeket találhatunk.
Tűzrakhely, tüzelővel. Ilyen kis  egyszerű, fedett farönk építménnyel.




















Fedett tűzrakhely. A fotón háttérben látható kis ház a tüzelő tároló. Szükség esetén ezekben a fatárolókban is biztonsággal meghúzhatom magam.



A Kota. Erről a néprajzi leírásba, bővebben teszek ismertető fotókat.
Ezek modern építésűek, deszkából kivűl vizhatlan borítással.





Különböző fűtési megoldásokkal. Ebben kis kályha áll középen.


Jó védelmet nyujtanak. Általában nincs ablakuk, csak az ajtón. A kályha gyorsan bemelegszik, lehet főzni rajta, de akár nyársalni is a parázs felett. A vékony deszkafal hátránya, hogy amint kialudt a tűz, rögtön lehül a levegő. Reggelre belefagy a bögrémbe az estéről megmaradt kávém.
Ez egy autentikus Kota. Még az ajton sincs ablak. 



Bent szabad tűz ég, kémény nincs. A tetején füstnyílás, ott megy ki a füst és jön be a világosság. A hötükörrel nagyobb meleget varázsoltam. A tűz körül gallyból vannak a fekhelyek az eredetinél. Itt deszkával körbe padlózták.
 1508



A legstabilabb jól fűthetőek a menedék házak.
 Kissebbek is lehetnek, mint az Otsamo hegy tetején. Ebben a leghosszabb padon élfértem aludni, igaz keskeny volt, de az asztal megtartott hogy le ne guruljak. Varázslatos, magával ragadó kis hely. Asztal, gáz rezzsó két nagy palackkal, pici kályha. Hátúl elegendő tüzellővel. A hegytető kopár. Aznap délután mikor felértem,a süvöltő szélben, az égiek kegyesek voltak hozzám. mert a tiszta időben beláttam nagy távolságot az Irani tóvidék felett.






Ivóvíz is került, a kis befagyott tó jege alatt.



A kisebb vizek befagytak, a nagyobbak, sebesebbek még nem, de át kell jutni ha elakarom érni a menedéket.
Csónakos átkelés.



A sekélyebb vizeknél gázló, kapaszkodóval.



Vannak ilyen nagy kétszobás jól fühető komoly menedékházak is. Természetesen ingyenes. Az ajtóra függesztett táblára kiirva, hogy kérik a menedéket csak egy éjszakára használni. Vagyis nem nyaraló. A tapasztalat, hogy senkit sem zavar, ha valaki több napot is ott tölt. Esetleg otthagyja a felszerelését és onnan megy csillagtúrázni. Itt nem kell félni attól hogy valaki ellopja a hátizsákot és vele mindent.



 Én is kihasználtam ezeket a menedékeket. Ilyenkor fürdök, mosok. Jobb szeretek azonban a szabadban aludni, a ponyvám alól nézni a tüzet, az erdőt, a tájat, és az Északi fényt.












Alkalomadtán használatba vettem a fellelhető menedéknek alkalmas helyeket is.
Elegendő száraz hely volt a tüzelő mellett a puha kéreg halmon. Egy éjszakára megfelelt.



Kabátom ugyan, tűz nélkül, megfagyott reggelre.



Más alkalommal, szintén folyó Party, egy kis raklap tárolót használtam ki. Másnap a hosszúra tervezett utam miatt korán akartam indulni. Ezt mindig meggátolja a megfagyott ponyva. Az alul ráfagyott falevelek letakarítása és a többi rendezni való. Dolgom megkönnyítésére kihasználtam ami adódott.






Egy kis luxus. Magányos szauna, valahol Északon.



Pár méterre a víz szélétől, bent emeletes pad, vizes edények, kályha aminek jó a huzata, és tűzifa. Csak befűtök és szaunázok, ki a hidegvízbe és jól felfrissítem magam. Ugye milyen hihetetlen. Ott áll egymagában és senki sem rongálja meg, nem lop el semmit. Mindenkié, és úgy is bánnak vele. Így is lehet!!!





2 megjegyzés:

  1. Csodálatos Oszikám !!! Nagyon királyi Turákat mívelsz ! Lenyűgöz és büszke vagyok ,hogy Én személyesen is ismerhetlek . Komoly vagy ez az igazság ,egyszerűen felrázod eme cselekedeteiddel az" Embörfia "Lelkét . Szépséget ,szeretetet ,önzetlen Tiszta Érzést adsz ami a Természet és emberi + Élővilág Harmóniája tekintetében igen Nagy jelentőséggel bír !!!!

    VálaszTörlés
  2. Csodálatos Oszikám !!! Nagyon királyi Turákat mívelsz ! Lenyűgöz és büszke vagyok ,hogy Én személyesen is ismerhetlek . Komoly vagy ez az igazság ,egyszerűen felrázod eme cselekedeteiddel az" Embörfia "Lelkét . Szépséget ,szeretetet ,önzetlen Tiszta Érzést adsz ami a Természet és emberi + Élővilág Harmóniája tekintetében igen Nagy jelentőséggel bír !!!!

    VálaszTörlés