2015. november 6., péntek

II. Tundrai utam. 2015 Ételeim, főzéseim, receptek



Zabpehely terítéken-





Magam sem tudom miért , talán régi történetek, filmek, könyvek, a Twist Oliver és hasonlóak hatására a alakult ki bennem az a kép, hogy az zabkása a szegények zabok, elnyomottak mindennapi eledele. Nem finom, de olcsó és életben tart.,Az utóbbi időkben, ha zabkásáról volt szó kezdtem odafigyelni. Aztán látom, hogy itt Ausztriában is, a Marketekben a polcokon ott sorakozik a Zab különféle formákba, pehely, liszt ,durva szemű stb. Tán egy éve hogy elkezdtem kóstolgatni. Tavaly Izlandon egy fiatal Német  család reggelire ezt főzött. Már másodjára járják hátizsákkal Izlandot, és épp gondjuk volt a reggeli  kása főzésnél, mert kifogyott a benzin. Valahogy megragadt bennem,  hogy hátizsákos emberek zabkását főznek,
Megvettem én is az első fél kilogrammos Zabpelyhet.
Enyhén sós vízben jól megfőztem. Nem is rossz, csak egy kicsit sótlan. Cukorral vagy lekvárral gyakori reggelimmé vált. Instant kakaóval meghintve a tejbegrízt juttatja az eszembe. Ha picit több sóval főzöm keményre, nem kell édesítő.
Alkalmanként fogyasztottam, de nem  lett a napi étrendem része.
Évek óta a túráimon, a fő étel  a müzli szelet volt az olcsóbb fajtákból. Gyakran hallani,hogy mi mindent hamisítanak. Ki tudja miből készűl az étel. Erre példa, hogy amikor megláttam  egy ½ kg os margarint nagyjából azonos árban mint az 1 l es ásvány víz, ez már erősen gondolkodóban ejtett. Vízen kívül mi van még a margarinban.
Miből van a müzli szelet, mit tartalmaz., milyen minőségűt. A praktikus csomagolása, mely  meggátolja hogy szétfolyjon, a nagy melegben, helyezte számomra előtérbe. Az előző meggondolások miatt azonban elkezdtem a zacskós müzlik felé kacsingatni. Ezt is lehet enni kanállal, nem folyik, nem ragad, és még azt is látom mit eszek. Lassanként a müzli szeletekről átszoktam a zacskósra. Innen már magától jött, hogy saját keverésűt készítsek. Minden hozzávalót megkapok kis kiszerelésben is.
Kell egy bázis anyag, Ilyen néven kapni is valamit. Attila barátom javasolta,  a  zabpelyhet,mert hogy az egészségesebb  mint a búzakorpa. Vannak akik számára a búza fogyasztás kifejezetten ártalmas. Nem nyújtom tovább, így született meg a saját müzli keverékem és ezt követte az étrendemben is a zabpehely.
Időről – időre előtérbe kerül valamelyik élelem, melyről a szakemberek megállapítják hogy valójában ártalmas az egészségre.
Őseink élelem raktárából nem hiányozhatott a zsír. Mangalica disznót tartottak. Ól nélkül, láncon is elvolt, és bőven adta a zsírt. Az elvtársaknak a Tsz ben ez nem felelt meg. Más fajták voltak a gazdaságosak, a számukra nagy hasznot hozók. Meg is állapították, hogy a mangalica egészségtelen, a sok zsírra nincs is szükség. Valamelyik elvtárs a napraforgó olajban látott jó piacot.  Ehhez le kellett nyomni a zsír fogyasztást. A mangalicát üldözni kezdték, majdhogynem ki is irtották. Éljen a hús sertés és a napra forgó olaj. Ez utóbbi mostanra már annyit romlott a minőségéből, hogy még szappan készítésére sem alkalmas.
A politikai rendszerváltás kihat az üzletre is. A tudósok ujjfent megállapították, hogy a mangalica kimondottan egészséges. Mondhatni javallott a fogyasztása. Éljen a mangalica! És még sorolhatnám. Irtsuk a parlagfüvet. A parlagfű orvosság.
Ezért én kétkedve fogadom az ilyen divathullámszerű, egészség megőrzési tanácsokat. Én nem ezekre hagyatkozom, emiatt is kezdtem részletesebben beszámolni arról, hogy s miként jutottam el idáig és miért, hogyan folytatom.
Az alábbiakat a neten találtam.


http://www.memton.com/hirek/zabpehely
„Már kis mennyiség fogyasztása is észrevehetően csökkenti a koleszterinszintet, köszönhetően oldható rost tartalmának, valamint segít megelőzni a szívbetegségeket alacsony zsírtartalmú étrend mellett. A zabpehely sok sportoló étrendjében is központi szerepet tölt be, különösen az erősportolók között. Az oldható rosttartalom képes az emésztést lassítani, így stabilizálja a vércukorszintet. A főtt zabpehely alacsonyabb GI-vel rendelkezik, mint a nyers, mivel a főzés felszabadítja a korábban is említett vízoldékony rostokat. ezek a rostok lehetővé teszik, hogy a glukóz csak lassan jusson a véráramba. Ez a cukorbetegek számára különösen jó hír.
Napjainkban az emberi fogyasztásra termesztett és feldolgozott, gondosan válogatott egész szemű zabot megtisztítják külső héjától, majd malomüzemi tisztítás és előkészítés után, gőzöléssel, hengerek közti lapítással állítják elő. A zabpehely tartalmazza a zabszemekben lévő táplálkozás-élettani szempontból fontos alkotóelemeket, fehérjéket, élelmirostokat, természetes vitaminokat, és ásványi anyagokat.

A zabpehely élettani hatása:
- Gazdag B vitaminban és E vitaminban
- Vas, kálium, kalcium, foszfor és magnézium is található benne
- Növény létére nagy a fehérjetartalma
- Regenerálja az idegeket, élénkíti, táplálja az egész idegrendszert
- Ajánlott a fogyasztása bőr és emésztési panaszoknál
- Ajánlott továbbá kimerültség és fokozott stressz esetén
- Gyulladásgátló anyagokat tartalmaz, nyugtatja a gyomrot, beleket
- Természetes lúgosító hatásával a szervezet savasodását képes megkötni,
megszüntetni
- A rák megelőzését is elősegíti. Oldhatatlan rostjai ugyanis csökkentik egyes savak
toxicitását. Emellett a benne lévő fitokemikáliák is rákmegelőző hatással bírnak.
- Teltségérzetet okoz. Akik reggel zabpelyhet esznek, kevésbé hajlamosan ebéd előtt
nassolni.

A zabpelyhes levesek, főzelékek, sütemények, müzlik lényege, hogy áztatott zabpelyhet keverünk az ételekbe, ettől rostdúsabb, táplálóbb élelmet kapunk. Továbbá kiválóan alkalmas bizonyos táplálkozási szempontból nem igazán egészséges ételösszetevők kiváltására, helyettesítésére is.

Azonban az ízesített zabpelyhekkel és egyéb reggelinek árusított gabonapehely készítményekkel vigyázni kell, ezek gyakran tartalmaznak cukrot és egyéb adalékanyagokat!

A zabpehely rendszeres fogyasztása jó hatással lehet az egészség megőrzésére, javíthatja az emésztést és a csontok, valamint erek általános állapotát. Fogyasztása minden korosztály számára kedvező lehet, de kisgyermekek, kismamák, és idős emberek táplálásában is kiemelkedő szerepet játszik.
Szűcs Sándor mesterszakács
MNGSZ Egészséges Táplálkozás Bizottság ”



A müzli keverékem által jutok rosthoz, növényi olajhoz, zsírhoz, szőlő és növényi cukorhoz, szénhidráthoz. Saját ízlésemnek megfelelően, finom és tápláló.
Rendszeresen hordok magammal étcsokoládét.  A mostani utamnál a második hét végére elfogyott és nem is pótoltam. Tetszőlegesen fogyasztom. Több hetes, hónapos utak alatt, amikor módom van rá veszek néhány banánt, és vajas lekváros kenyérrel pótolom az édesség hiányomat.
Aszalt gyümölcs. Mazsolát, esetenként datolyát fogyasztok.
Szárított hús Jerki. Egy éve szoktam rá. Magam szárítom, de a boltit sem vetem meg.





Rénszarvas snack, kolbász karikák


Az eddigiek a kiegészítő, de ugyanakkor fontos táplálékok is.
Fő élelmeim.
Snack leves ill. tészta. 60 gr os kiszerelésben kapható. Napi 1 -2 zacskó val fogyasztok belőle 6-7 dl vízzel leforrázva levesként. Kell a folyadék pótlása, különösen hideg időben amikor vizet alig iszom. Előnye hogy a melegvíz  is elegendő, nem kell forralni, ha nincs lehetőség rá. A tengerparti forró homokra kitett Tatonkámban a nap heve gyorsan felmelegítette a levesnek való vizet. Mehet bele az adalék kis pihentetés után hamarosan fogyasztható a leves.    Utazás közben, nem forró, de meleg vízhez  könnyen jutunk hozzá lakott területen. Előnyös, ha van nálunk egy merülő forraló.  Jó étel túrára , utazáskor.



Rizs. Ez a másik fő élelmem. Idő igényesebb mint a leves, ezért csak tábor állítás után főzöm, több módon is.



1.- vajon megpirítom, kissé barnára. Háromszoros mennyiségű vízzel felengedem, és addig főzöm, míg a leve fel nem szívódik. Ezután lehetőség szerinti meleg helyen letakarva pihentetem  jó negyeg órát. Vagy amíg ehetőre meghűl. Ezt kedvelem jobban .
2.- zacskós rizs. 4 x  125 gr kiszerelésben forgalmazzák, általában.  Előnye a 0.5 kg – os kiszerelés. Miért vigyek 1 kg ot amikor a f ele is elegendő. Olcsóbb mint a hagyományos rizs.  További előnye, hogy a zacskóban tudom tárolni a főzés után is, nem igényel külön edényt. A zacskóból is ki tudom enni, ha nem eszem meg mindet, ebben tartom másnapig.
A rizsek főzésekor a só helyett használhatok levesport, vagy aromás sót, ízesítésnek.
Finnországban mindenütt kapni Grill makkara nevű kolbászokat 400 gr – os kiszerelésben, 4 db –ot csomagonként. Helyi közkedvelt nyársalni való, nekem is nagyon bejött. ( Magyarországon a lecsó kolbászt ajánlom helyette. )



4 evőkanál rizst főzök és ehhez 10 dkg kolbászt nyársalok. Ha nagyon be kell osztanom , akkor csa k 5 dkg ot. Vagy nyárson sütöm, vagy a tatonka serpenyőjében , felaprítva, vajon. A zsiradékkal a rizsre öntve kellemes ízt ad.
Eddig ez volt a menő, de mindegyik vizet, melegítést igényel.
Most besoroltam a zabpelyhet  is a fő ételeim közé. Sőt talán a legfőbb lesz. Mi indokolja?



Úgy ahogy megveszem , rögtön fogyasztható.  Minden adalék anyag, folyadék nélkül is. Nem száraz, kellemesen ízletes. Ezzel szemben egy kanál lisztet próbálnék megenni, vagy száraz tésztát ropogtatni. Ha nincs vizem, semmi gond. Néhány kanállal elfogyasztva megvan a reggelim. Ezek nagyon fontos szempontok nem csak túlélésnél, de egy egyszerű túrázásnál is.
Az alábbiakban felsorolom, milyen módon fogyasztottam eddig a Zabpelyhet.
1)   Önmagában nyersen, szárazon kanalazva. Ráinni egy kis folyadékot.
2)   Kávéba, teába belekeverve, beáztatva.
3)   Müzli: kb 30 dkg zabpehely
                25  „”   mazsola
                10  „”   kókusz reszelék
                10  „”   napraforgóbél, v. darált dio



4)   Krémleves. 0.5 l vízbe aromás sóval, vagy leves porral izesítve, 2 evőkanál zabpelyhet belefőzök.
5)   Kása: 6 dl víz, kevés só, 6 Ek ( evőkanál )  zabpehely. Keményre főzöm. Miután kihűlt fogyaszthatom natúr, vagy ízesítve cukorral., lekvárral, kakaóval.
6)   Bot kenyér.: sóval, sütőporral, vízzel tésztát gyúrok belőle. Hasonlóan mint a búzalisztből, arra azonban figyelni kell, hogy állás közben a durva szemcsék vizet vesznek fel és ezáltal keményedik a tészta. Tehát lágyra gyúrjuk, majd pihentetjük. Avagy rögtön süthetjük. A tésztából kis darabot kiszakítunk, hosszú nudlira gyúrjuk, vékonyítjuk, majd a botra szorosan feltekerjük. Parázs felett forgatva megsütjük. Mikor kész, nem tapad a botra, vizes kézzel bekenjük. Szép szint kap, és nem lesz száraz.





7)   Lepény.: Ugyanaz a tésztája mint fentebb a bot kenyérnek. Nem nudlit gyurok, hanem kilapítom és a tatonka serpenyőjében zsiradék nélkül kisütöm. A tésztában előzőleg darabka vajat gyúrtam.
Ha az ilyen tésztát lágyabbra gyúrjuk és bő zsiradékban sütjük ki akkor az a Vadnyugati fleppdzsek. Csak ott búzalisztből készítették




8)   Pehely morzsa.: Vajon ( zsiradékon ) megpirítjuk a zabpelyhet, kevés vízzel, sóval keményre főzzük. A pirítás miatt közel annyi vizet sem vesz fel mint a nyers pehely. Főzés közben sűrűsödik, összeáll, darabossá, morzsalékossá válik. Ekkor jó. Fogyaszthatjuk natúr, vagy cukorral , lekvárral ízesítve.
9)   Grízes tészta, zabpehelyből. Gríznek a búzadarát nevezzük. Most hasonló állagú étel készül.  A 8. pontban leírt darát fött tésztával összekeverjük.
A Pelyhes tészta. A 60 gr os gyors tésztát veszem alapul. A forró vízbe beleszórom a tésztát, leveszem a tűzről és lefedve 3 – 4 percig állni hagyom, majd leszűröm. Ha a tésztához mellékelt ízesítőket is beletesszük a vízbe, akkor a tésztánk és a pelyhes tészta is ízletesebb lesz. Vigyázzunk, ha csípős fűszert teszünk a vízbe, akkor a tésztánk, édesen nem lesz jól fogyasztható csak sósan.
Amennyiben fűszeresen bő vízben főzünk, a leszürt lé jó erőlevesnek, ami hidegben különösen jólesik.
Egy ilyen 60 gr – os tésztához, 6 púpozott Ek zabpelyhet főzök meg morzsának. Egyszerű , jó étel.










Miért vaj? Általában horgászom is és a halat vajon sütöm meg. Miután sóztam , fokhagymáztam. A vaj melegben sem folyik annyira mint a zsír. Ezen kívül jó zamatot ad az egyszerűen, kevés fűszerrel elkészített ételnek. A botos kenyeret is készíthetem vajjal, vagy utána megkenem mint a vajas kalácsot,
10)       Zabpehely cipó szárított élesztővel. Csak egy kísérletet tettem. Az élesztőt a sütőporhoz hasonlóan  használtam. Nem futtattam fel, kevés ideig kelesztettem. Hideg idő jártak felém ez nem kedvez az élesztőnek. Tatonkában parázson megsütöttem. de keletlen lett kissé.



11)       Zabpehely lepény szárított élesztővel. ugyanaz  a tészta, csak ezt tovább kelesztettem. Kilapítva serpenyőben kisütöttem. Ez jobban sikerült, a hosszabb kelesztés, és a vékon forma miatt, jobban átsült.


12)       Széles metélt. A már ismertetett módon meggyúrom a tésztát és kinyujtom. Sodrófa helyett, egy vízzel teli fél literes Colás flakont használtam. Az így kinyújtott tésztát a késemmel felmetélem, és forró vízben kifőzöm. Tökéletes, nem főtt szét. Továbbiakban a hagyományos tésztáknak megfelelően használom.





 Beáztatott szárított hússal készült metélt leves.

13)       Galuska leves, Csurgatott leves.: avagy levesbetétek.  Nokedli sűrűségű tésztát a zubogó vízbe csorgatok.  Amennyiben a tésztát sűrűbbre hagyom és kanállal a forró vízbe szaggatva főzöm ki, galuskát kapok.


14)       Pelyhes nudli.: A zabpehelyből sóval, vízzel tésztát gyúrok. Kisebb darabokat szaggatok ki, ezeket hosszú nudlinak sodrom meg. Késemmel felvágom, forró vízben kifőzöm, Kevés zabpelyhet vajon --megpirítok és benne megforgatom a kifőtt nudlikat.








A kész darás nudlit zsiradékon serpenyőben át is süthetem, így más ízt ad.
15)       Palacsinta. Mindent a hagyományos módon, csak az alapanyag más. Ehhez már kell palacsinta sütő is. Feldobva, pörgetve lehet sütni, finom lágy tészta az eredmény.





16)       Útifüves palacsinta. Na ezzel meg kell várnom a tavaszt. A megmosott útifű levelekkel beborítom, a forró olajjal ellátott serpenyőt. A leveleket megfonnyasztom. Felöntöm a szokásos mennyiségű tésztával. Mindkét oldalát átsütöm . Kristály cukorral szeretem.

17)       Sült bodza vagy Akác virág. Híg palacsinta tésztában megforgatom, serpenyőben kisütöm.

E két utóbbit most nem tudtam sütni, de a korábbi tapasztalatok alapján ennek sem lesz akadálya.

Az úti konyhám és a felszereltsége.






Ennyi fért bele ebbe a túrába. Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése